نوع فایل:PDF
تعداد صفحات:10
سال انتشار:1394
چکیده
انسان ها در آشفتگی شهرهای امروز، به دنبال عرصه هایی با هویتهای خاص هستند تا علاوه بر تأمین آسایش و تعامل با همنوعان، در بستر پویایی اجتماعی به کمال متعالی خود نائل شوند. تعامل اجتماعی به معنای ایجاد رابطه بین دو نفر یا بیشتر است که منجر به واکنشی میان آنها می شود و این نوع واکنش برای هر دو نفر شناخته شده است. بنابراین روابط بدون معنا در زمره این تعریف قرار نمی گیرد. تعاملات اجتماعی و برقراری ارتباط می تواند یک موضوع فیزیکی، یک نگاه، یک مکالمه و ارتباط بین افراد باشدکه خود مستلزم تعریف رویدادها و فعالیت های متناسب و در نتیجه نقش پذیری مردم در فضا و عضویت انها در گروه ها و شبکه های اجتماعی است. در واقع معماری و شهرسازی باید به جای افتراق و جداییدر پی افزایش تعاملات اجتماعی و همبستگی انسان ها باشد.اما آنچه امروزه در اغلب فضاهای شهری با آن روبرو هستیم کاهش روابط و مشارکت اجتماعی ساکنان در این فضاهاست . سوال نگارنده در این پژوهش آن است که چه مولفه های محیطی میتواند در ارتقاء تعاملات اجتماعی درمحلات مسکونی موثر باشند.در این پژهش نگارنده به دنبال آن است که با توجه به نمودار کانتر بتوان فضا را تبدیل به مکان کرد و رسیدن به تعاملات اجتماعی که هدف اصلی این تحقیق است از طریق مولفه های محیطی و کالبدی محقق شود. در وهله اول نیز در می یابیم که محله پس از خانه مکانی است که فرد، بیشترین تعاملات خویش را در آن دارد، فضاهای عمومی عنصر مهمی در شکل گیری تعاملات اجتماعی در میان ساکنان آن است . ازآنجاکه درگذشته محلات نقش گسترده و عمده ای در شکل دهی تعاملات اجتماعی ایفا می کردند، لذا با خلق مجموعه ای متمرکز از عملکردهای خدمات شهری همساز ویا مکمل یکدیگر میتوان به وسیله جذابیت های عرصه جمعی آن، مردم را به سمت فضا سوق داد در اینصورت با مشارکت شهروندان در امور مربوط به خودشان، درنهایت تصمیم گیری های محله به خود آن ها واگذارشده تا همراه با تقویت کنش و تعاملات اجتماعی، احساس تعلق بیشتری به محله خود پیداکنند و مفهوم مکان تجلی کالبدی پیدا کند .صاحب نظران درزمینه تعاملات اجتماعی، به نقش فضاهای عمومی در ایجاد تعاملات اجتماعی تأکیدمیکنند و بر این باورند که بیش از هر عامل دیگری، حضور سایر افراد در فضاست که مردم را به خودجذب میکند. به عبارتی عامل مشارکت و همراهی، یکی دیگر از عوامل ارتقاء تعاملات اجتماعی شناخته شده است.
واژگان کلیدی
تعاملات اجتماعی، مولفه های محیطی، مکان، فضاهای عمومی ، محله مسکونی
مبلغ قابل پرداخت 6,900 تومان
برچسب های مهم
حجم فایل : 213.1 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 48 بنام دانای توانا کار آفرینی و ایده پردازی خلاق یک سؤال اساسی : چرا با افزایش نسبی تعداد دانش آموختگان دانشگاه های کشور با بیکاری آنان مواجه شده ایم؟؟؟ سرگذشت ها و شخصیت ها- ماجرای Edward Lloyd در سال 1688 م ... ...
حجم فایل : 723.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 33 بنام خدا سقوط آزاد تعریف سقوط آزاد به حرکتی گفته می شود که به جسم فقط و فقط نیروی وزن وارد شود. نکته 1) حرکت سقوط آزاد می تواند رو به بالا یا رو به پایین (با سرعت اولیه یا بدون سرعت اولیه) باشد.2) شتاب حرکت ... ...
حجم فایل : 177.6 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 14 منابع تغذیه بدون وقفه مشکلات موجود در برق شهر 1-قطع برق: عبارتست از قطع کامل جریان برق برای مدت بیشتر از نیم سیکل ، این مشکل می تواند باعث از دست رفتن اطلاعات و صدمه دیدن سخت افزار گردد.2-افت ولتاژ لحظه ای: ... ...
حجم فایل : 2.0 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 46 بسم الله الرحمن الرحيم راهبردها,وضعیت و سیاستگذاری بخش انرژی ایران و جهان معرفي معاونت امور انرژی وزارت نیرو نیز بر اساس قانون برنامه دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران و با هدف منطقی کردن مصرف انرژی در همه بخشهای ... ...
حجم فایل : 2.1 MB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 24 بسم ا...الرحمن الرحيم در حال حاضر 100درصد از خانواده هاي شهري و بیش از 95درصد از خانواده هاي روستايي از خدمات شبکه برق در کشور استفاده مي کنند. با توجه به افزايش سطح رفاه عمومي و افزايش مشترکين برق و استفاده ... ...
حجم فایل : 446.1 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 11 بنام خدا آرایه ادبیجلسه12مبحث :علاقه های مجاز مبحث: درس چهاردهم: علاقه های مجاز علاقه های مجاز: رایج ترین علاقه های مجاز: *علاقه: پیوندی که بین حقیقت و مجاز وجود دارد و باعث آفرینش مجاز می شود(رابطه میان معنی ... ...
طرح های لایه باز مخصوص ایام فاطمیه دو طرح لایه باز گرافیکی مخصوص ایام فاطمیه برای شما دوستان آماده گردیده است . امیدوارم که از طرح ها خوشتون بیاد ... ...
حجم فایل : 215.4 KB نوع فایل : پاور پوینت تعداد اسلاید ها : 16 انواع استراتژی ها در عمل استراتژي ها در عمل :یک سازمان می تواند از 13 نوع استراتژي استفاده نماید آنها بدین قرارنداستراتژي هاي یکپارچگی-1 یکپارچگی عمودي به بالا-2 یکپارچگی عمودي به پایین-3 یکپارچگی افقی ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا